Jak wybrać żarówki LED do samochodu?

Auto

Nowoczesne samochody produkowane są z reflektorami wykorzystującymi źródła światła o czterech typach konstrukcji: zwykłe żarowe, gazowe (ksenonowe, halogenowe) oraz LED.

Jak wybrać odpowiednie żarówki LED do reflektorów?

Wybór lampy LED

W ostatnim czasie lampy LED (diody świecące) stały się popularne w domu, w pracy, a także wśród kierowców. Głównym powodem zwiększonego zapotrzebowania na te lampy jest to, że mają one wyższy strumień świetlny przy mniejszej mocy i dłuższej żywotności niż lampy konwencjonalne.

Główne wymagania stawiane żarówkom LED do samochodów

Zanim wybierzesz lub kupisz żarówki LED, warto zdecydować, czy pasują one do Twojego typu reflektorów. Ponieważ strukturalnie, lampy LED są dłuższe niż konwencjonalne. A raczej nie sama lampa, ale jej trzonek. Powodem tego jest konieczność stosowania radiatorów do chłodzenia diod LED oraz obecność sterownika w tego typu lampach. Jest to urządzenie do stabilizacji prądu. A zwiększenie długości lampy może uniemożliwić montaż osłon ochronnych na podstawie reflektora.

LED kontra żarówka halogenowa
LED kontra żarówka halogenowa

Następnie należy zbadać światło emitowane przez żarówkę.

To, jak jasny i wysokiej jakości będzie to obraz, zależy od kilku czynników:

  • Moc emitera
  • Strumień świetlny
  • Temperatura barwowa
  • Orientacja na światło

Strumień świetlny lampy to jasność wiązki emitowanej przez źródło i jest mierzony w lumenach.

Jeśli większość lamp ma taką samą moc i strumień świetlny, to temperaturę barwową każdy wybiera według własnych upodobań. Jednak głównym problemem lamp LED dla samochodów jest skupienie światła. Ze względu na różnice w konstrukcji emiterów, trudno jest zapewnić taki sam rozsył światła w lampach halogenowych i LED. W związku z tym problem polega na tym, że układy optyczne zostały pierwotnie zaprojektowane dla lamp halogenowych.

Konstrukcja lampy LED
Konstrukcja lampy LED
  1. SMD – w tej technologii diody LED są przymocowane do powierzchni żarówki. W związku z tym są one łatwiejsze w instalacji i zużywają mniej energii. Technologia ta jest wykorzystywana do produkcji emiterów LED o mocy 10 W lub większej, dających bardzo jasne światło bez dodatkowego montażu soczewek rozpraszających;
  2. COB – diody LED wykonane w tej technologii montowane są bezpośrednio na płytce, co zmniejsza objętość, poprawia równomierność wiązki światła oraz zapewnia większe odprowadzanie ciepła z diod.
Lampy HID, halogenowe, LED
Lampy HID, halogenowe, LED

Moc znamionowa i strumień świetlny dla każdego gniazda

Moc znamionowa lampy podana jest w karcie katalogowej pojazdu i zgodnie z nią dobierane są bezpieczniki oraz przekrój przewodów. Z kolei strumień świetlny musi być również dopasowany do typu światła i układu optycznego, aby zapewnić wystarczające oświetlenie jezdni przed pojazdem.

Poniżej znajduje się zestawienie różnych wartości znamionowych żarówek halogenowych z katalogu firmy OSRAM:

  • H1 55W – 1550 lm
  • H3 55W – 1450 lm
  • H4 60w – światła drogowe 1650 lm, światła mijania 1000 lm
  • H7 55w – 1500 lm
  • H8 35 W – 800 lm
  • H9 65W – 2100 lm
  • H11 55 W – 1350 lm
  • HB2 60W – światła drogowe 1500 lm, światła mijania 910 lm
  • HB3 60 W – 1860 lm
  • HB4 51W – 1095 lm

Moc lamp LED jest o rząd wielkości mniejsza od mocy lamp halogenowych o tej samej jasności. Oznacza to, że żarówki LED będą się mniej nagrzewać, a co za tym idzie zużywać mniej energii. Moc lamp LED różni się w zależności od producenta.

Na rynku można więc znaleźć żarówki LED tego samego typu, ale o różnej mocy: 5,5, 10, 12, 15, 30, a nawet 50 watów.

Temperatura strumienia świetlnego decyduje o tym, na jaki kolor będzie świecić żarówka. Mierzy się ją w stopniach Kelvina. Poniższa tabela przedstawia zależność pomiędzy odcieniem światła a temperaturą.

Temperatura żarówki

Barwa światła Temperatura
Ciepła żółta 2700-2800 K
Ciepła biel 3000 K
Neutralna biel 4000 K
Zimna biel 6000 K
Temperatura żarówki
Temperatura żarówki

Im wyższa temperatura barwowa światła, tym chłodniejszy jest jego odcień.

Temperatura światła powoduje zmęczenie oczu podczas jazdy nocą i oślepia kierowców innych pojazdów.

Chociaż efekt oślepiania zależy w większym stopniu od prawidłowego ustawienia świateł, samych reflektorów i konstrukcji żarówek. Dlatego po zamontowaniu żarówki LED należy na specjalnym stojaku wyregulować kierunek wiązki światła.

Światła celownicze
Światła celownicze

Zalety i wady reflektorów LED

Zanim poznamy zalety i wady lamp LED, jeszcze raz porównajmy ich charakterystykę z halogenowymi i ksenonowymi źródłami światła, ale już pod względem żywotności w poniższej tabeli:

Parametry LED Xenon Halogen
Pobór mocy 3,5 W 35 W 55 W
Żywotność 25000-50000 5000 500

Parametry LED Xenon Halogen
Pobór mocy 3,5 W 35 W 55 W
Żywotność 25000-50000 5000 500

Zalety lamp LED:

  1. Przy mniejszej mocy w porównaniu do żarówek halogenowych, diody LED dają jasne światło.
  2. Żywotność źródeł światła LED jest wielokrotnie dłuższa niż żarówek. Ponadto, lampy LED są mniej podatne na stłuczenia w wyniku uderzeń i wibracji.
  3. Niższa temperatura nagrzewania żarówek LED pozwala na opracowanie bardziej kompaktowych układów optycznych, ponieważ istnieje mniejsze prawdopodobieństwo stopienia elementów plastikowych.
  4. Diody LED zapalają się prawie natychmiast, szybciej niż żarówki halogenowe, a na pewno szybciej niż żarówki ksenonowe. Co zwiększa prawdopodobieństwo, że zostaniesz szybciej zauważony na drodze. Chociaż jest to wątpliwy plus, ponieważ w reflektorach ksenonowych ostatnich generacji, zapłon jest wystarczająco szybki, a nawet migające światło nie może być problemem.

Wady lamp LED:

  1. Wysoki koszt w porównaniu z żarówkami halogenowymi. Dobre żarówki halogenowe są jednak drogie, porównywalne z żarówkami LED o przeciętnej jakości.
  2. Niewłaściwy dobór źródeł światła o zbyt dużej luminancji, a zwłaszcza złe umiejscowienie emitera może oślepiać kierowców innych samochodów.
  3. Z czasem jasność diod LED maleje, co zmniejsza widoczność drogi i samego pojazdu. Chociaż żarówki halogenowe również gorzej świecą pod koniec swojej żywotności.
  4. Ze względu na chłodzenie, radiatory mogą nie pasować do reflektorów samochodu, a chłodniejsze żarówki mogą się zacinać. Powoduje to przegrzewanie się źródeł światła i ich przedwczesne uszkodzenie.

Żarówki świateł mijania LED

Jako żarówki świateł mijania często stosowane są: H1, H7, H8, HB4, H11.

Żarówki świateł drogowych LED

Żarówki świateł drogowych mogą być różne, powszechnie stosowane: H1, HB3, H9, H11.

W rzeczywistości same emitery reflektorów LED nie mogą się różnić (choć powinny), producenci montują tylko różne podstawy (trzonki) bezpośrednio na samym urządzeniu, lub wyciągają na przewodzie, jeśli jest masywny radiator lub chłodnica do chłodzenia. używane.

Modele łączone lamp LED

Różnica pomiędzy tymi lampami LED polega na połączeniu w jednym reflektorze samochodowym dwóch diodowych emiterów światła: światła mijania (w reflektorze znajduje się u góry) i światła dalekiego (w reflektorze znajduje się u dołu).

Takie rozmieszczenie emiterów światła w reflektorze pozwala na skierowanie wiązki światła w pożądanym kierunku:

  • źródło światła w górnej części żarówki odbija się od reflektora i jest skierowane przed pojazd (światła mijania).
  • źródło światła pod reflektorem jest odbijane przez odbłyśnik i kierowane do przodu

W ten sposób droga jest oświetlana z większej odległości (światła drogowe). Te emitery światła zazwyczaj mają podstawę H4.

Jeśli na pudełku lub żarówce z trzonkiem H4 widnieje jedna wartość strumienia świetlnego – 3000, 3800 lub 4500 lm – należy rozumieć, że wartość ta jest podana dla dwóch źródeł razem.

Należy pamiętać, że rzeczywista jasność będzie o połowę mniejsza, czyli 1500, 1900 i 2200 lumenów.

Oprócz H4 istnieją również inne żarówki halogenowe o podwójnym strumieniu świetlnym oraz ich odpowiedniki LED:

  • H13 (55/60W) – stosowane w większości samochodów amerykańskich.
  • HS1 (35/35W) – zredukowana moc, stosowana w motocyklach. Prawie zamiennie z H4 (HS1 może być zastąpiony przez H4, ale wymaga drobnych modyfikacji).
  • R2 (45/40W) – żarówka z podwójnym żarnikiem, prawie przestarzała. Stosowane w systemach podwójnych reflektorów do świateł drogowych i mijania.
  • HR2 (45/40W) – halogenowy odpowiednik poprzedniego modelu.
  • P21/5 (21/5W) – dwie żyły używane do światła hamowania i światła postojowego.
Lampy kombinowane LED R2, HR2, H4, HS1, H13 i ich halogenowe odpowiedniki z podwójną spiralą
Lampy kombinowane LED R2, HR2, H4, HS1, H13 i ich halogenowe odpowiedniki z podwójną spiralą

Żarówki LED do świateł przeciwmgielnych

Światła przeciwmgielne świecą na wprost, oświetlając drogę we mgle i przy złej pogodzie. Jakie są najlepsze diody LED do zastosowania w światłach przeciwmgielnych?

W światłach przeciwmgielnych stosuje się różne rodzaje żarówek: HB3, HB4, H1, H2, H3, H7, H11, H9.

Światło jest rozpraszane za pomocą szyby falistej i odbłyśnika. Często stosowane są jednak lampy ze spiralą prostopadłą do osi optycznej, czyli H3.

Lampy halogenowe zapewniają strumień świetlny o wartości około 1500 lm. Odpowiednio, nie powinno być mniej lamp LED. W tym przypadku nie należy wybierać lamp o zbyt wysokiej temperaturze barwowej, które świecą niebieskawym światłem.

Dla świateł przeciwmgielnych najlepiej ciepłą poświatę z obfitością żółtych i czerwonych odcieni w widmie, czyli 2400K, 3000K, 4300K. Polecić coś konkretnego nie można, gdyż w standardowym reflektorze każdej maszyny zastosowano inny typ żarówki. W tych reflektorach, które są montowane niezależnie na zderzaku, może to być wszystko.

Żarówki LED do świateł postojowych i tylnych, a także do świateł przednich i tylnych

Należy stosować wpuszczane żarówki W5W (znane również jako T10) i T4W (czasami określane jako ba9s socket type) o mocy 5W i 4W, odpowiednio, do przednich i tylnych reflektorów pojazdu.

Jeżeli tylne światło pozycyjne jest połączone ze światłem stopu, można zastosować żarówki dwuspiralne typu W21 / 5W lub P21 / 5W ze spiralami o mocy odpowiednio 21W i 5W. A dla pojedynczych świateł hamulcowych – pojedyncza spirala P21W.

Strumień świetlny żarówek parkingowych mieści się zwykle w zakresie 50-100 lm, a żarówki stop mają około 150 lm i więcej.

Żarówki LED do oświetlenia wnętrza i deski rozdzielczej

W kabinie często stosowane są żarówki C5W o mocy 5W, rzadziej 10, 18 lub 21W. Nazywa się je lampami podsufitowymi, ponieważ podstawa znajduje się na obu końcach. To samo jest często wykorzystywane do podświetlania tablic rejestracyjnych. Oprócz nich często stosowane są również wspomniane wyżej żarówki W5W.

Żarówki z trzonkiem W5W (T10) i T4W są również stosowane w oświetleniu deski rozdzielczej. Stosuje się je w lampach kontrolnych, ale czasem także miniaturowych z trzonkiem T5 (np. T10, tylko o mniejszej średnicy). Jednak w nowoczesnych samochodach podświetlenie deski rozdzielczej jest często niewymienne – w postaci diod LED SMD przylutowanych do deski.

Jakie problemy mogą się pojawić przy montażu żarówek LED?

Głównym problemem, z jakim borykają się kierowcy przy wymianie żarówek samochodowych, są błędy w jednostce sterującej. Może na przykład zapalić się „Check”. Wynika to z faktu, że jednostka sterująca monitoruje pobór prądu przez reflektory, a żarówki LED zużywają go niewiele. „Mózgi” podczas sondowania żarówek uważają, że żarówka się przepaliła lub wystąpiła inna usterka, i powiadamiają kierowcę o problemie z reflektorami. Niektóre samochody można zignorować i jeździć tak jak jest, ale zdarzają się sytuacje, w których reflektory ze źródłami LED nie świecą w ogóle.

Istnieją dwa sposoby rozwiązania tego problemu:

  • Skomplikowane. Skontaktuj się z serwisem: i jeśli jest taka możliwość, w sterowniku przepiszą lampy LED. Jest to zazwyczaj możliwe, jeśli model ten jest wyposażony w diody LED.
  • To proste – zainstalować statecznik. W tym przypadku przewaga lamp LED znika w ich niskim zużyciu energii, ale dostajemy od nich jasne, białe światło. W sklepach nazywane są one różnie, po prostu „włączniki lamp LED” lub „LED CAN-Bus”.

Adapter LED CAN-Bus

Adapter LED CAN-Bus
Adapter LED CAN-Bus

Jeśli instalujesz diody LED zamiast świateł mijania lub przeciwmgielnych, będziesz musiał kupić adapter CANbus. Przy wyborze żarówek należy zwrócić uwagę na ich typ (H7, H3, itp.).

woomer
Rate author
woomer